Seeking Guidance to Improve "buscar_producto" Intent

Hi Rasa Community!

I’ve been working on the “buscar_producto” intent for a shopping chatbot, and I’d love some guidance on how to improve it. Here are some examples I’ve come up with:

- intent: buscar_producto
  examples: |
    - Me gustaria comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [rojo]{"entity": "producto", "role": "color"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}
    - Quiero comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}
    - Quiero comprar [zapatos]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [azules]{"entity": "producto", "role": "color"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}
    - Me gustaria comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"} talle [26]{"entity": "producto", "role": "talle"}
    - quiero comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [rojo]{"entity": "producto", "role": "color"}
    - quiero comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de marca [nike]{"entity": "producto", "role": "marca"}
    - quiero comprar [zapatillas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"}
    - quiero comprar [calzado]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"}
    - quiero comprar [zapatos]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [rojo]{"entity": "producto", "role": "color"}
    - quiero comprar [zapatos]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"}
    - "Quiero una [camiseta]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "Me gustaría comprar [ropa]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "¿Tienen [camisetas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [algodon]{"entity": "producto", "role": "material"}?"
    - tienen [camisetas]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [algodon]{"entity": "producto", "role": "material"}?
    - "Quiero comprar [pantalones]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [cortos]{"entity": "producto", "value": "corto", "role": "tipo"}"
    - "Necesito [pantalones]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "Estoy buscando [jeans]{"entity": "producto", "role": "categoria"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}"
    - "Estoy buscando [jeans]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}"
    - "¿Tienen [pantalones]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [cortos]{"entity": "producto", "value": "corto", "role": "tipo"}?"
    - "venden algun [pantalon]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [largo]{"entity": "producto", "role": "tipo"} talle [36]{"entity": "producto", "role": "talle"}?"
    - quiero comprar [pantalones]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [cortos]{"entity": "producto", "value": "corto", "role": "tipo"}
    - quiero comprar [pantalones]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [largos]{"entity": "producto", "value": "largo", "role": "tipo"}
    - "Tienen algun [vestido]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de color [negro]{"entity": "producto", "role": "color"}"
    - "Estoy buscando un [vestido]{"entity": "producto", "role": "categoria"} talle [S]{"entity": "producto", "role": "talle"}"
    - quiero comprar algun [vestido]{"entity": "producto", "role": "categoria"}
    - "Quiero comprar un [vestido]{"entity": "producto", "role": "categoria"} talle [S]{"entity": "producto", "role": "talle"} de color [rojo]{"entity": "producto", "role": "color"} de [seda]{"entity": "producto", "role": "material"}"
    - "Que [vestidos]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de marca [dafiti]{"entity": "producto", "role": "marca"} hay?"
    - "Quiero comprar [leche]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "hay [leche]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [light]{"entity": "producto", "role": "tipo"}?"
    - "Tenes [leche]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [entera]{"entity": "producto", "role": "tipo"}?"
    - "Tengo ganas de comer un [snack]{"entity": "producto", "role": "categoria"} [salado]{"entity": "producto", "role": "gusto"}"
    - "Tenes [doritos]{"entity": "producto", "role": "categoria"}?"
    - "Tengo ganas de comer algo [salado]{"entity": "producto", "role": "gusto"}"
    - "Quiero comer comer algo [dulce]{"entity": "producto", "role": "gusto"}"
    - "Quiero comprar [bananas]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "tengo ganas de comer [bananas]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "Hay [manzanas]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"?
    - "quiero comprar [manzanas]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "Quiero comprar un [collar]{"entity": "producto", "role": "categoria"}"
    - "Tenes algun [collar]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [diamante]{"entity": "producto", "role": "material"}"
    - "Tenes algun [collar]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [plata]{"entity": "producto", "role": "material"}"
    - "Vendes algun [anillo]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [diamante]{"entity": "producto", "role": "material"}"
    - "Quiero ver las [pulseras]{"entity": "producto", "role": "categoria"} que tenes"
    - "tenes alguna [pulsera]{"entity": "producto", "role": "categoria"} de [diamante]{"entity": "producto", "role": "material"}?"
    - me gustaria comer una [banana]{"entity": "producto", "role": "categoria"}
    - quiero comprar algunas [bananas]{"entity": "producto", "role": "categoria"}

I feel like there might be room for improvement. Could you please provide feedback on these examples, and maybe share some tips on making this intent more robust? I want to ensure the chatbot can understand a variety of user queries related to product searches.

Thanks a lot!

Maybe more variety of examples. Why are you using " in some questions?

I used double quotation marks (“”), because when I initially began working with Rasa, I believed it was necessary to declare the examples in that manner.

@Daniel45450 - any reason why you believe this intent is not performing good enough? have you run validations using rasa test nlu with a validation dataset?

Look for metric based assessment instead such as F1 scores this should help you pinpointing performances of several intents in your training data.

hi @souvikg10

How can do that?

I had problems with that intent, but i don’t know why it’s working now. However, I still encounter problems with other simple stories, like the following ones:

story: recordar_email
  steps:
  - intent: recordar_email
  - action: utter_email

- story: recordar_telefono
  steps:
  - intent: recordar_telefono
  - action: utter_telefono

- story: recordar_direccion
  steps:
  - intent: recordar_direccion
  - action: utter_direccion

the bot can detect the intent but can’t take the action in the stories